BLOGI

By on 26.8.2012

Juna Bulls*it Centraliin lähtee, osa 2

Alan Aragon avautui taannoin blogissani siitä, miten kuluttaja voi liikuntamaailman myyntipuheiden ristitulessa erottaa jyvät akanoista. Nyt seuraa lisää: alta löytyvät vinkit on lainattu edesmenneen liikuntatieteilijätohtori Mel Siffin mainiosta Facts And Fallacies Of Fitness -kirjasta.

Siff suosittelee kriittisyyttä ainakin seuraavanlaisia väitteitä kohtaan:

1. Tunteikas, jännittävä kielenkäyttö ja visuaalisesti vaikuttava viestintä

2. Osatotuuksien esilletuominen totuuksina

3. Todisteet jotka eivät edusta kokonaiskuvaa, ns. cherry picking -ilmiö

4. Kuulopuheisiin perustuvat, ilman tieteellistä pohjaa olevat väitteet

5. Väitteet, jotka pyrkivät tukahduttamaan tai vähättelemään vasta-argumentteja.

6. Mahtipontisuus tai näennäistieteellinen kielenkäyttö

7. Oman väitteen jatkuva todeksi vakuuttelu

8. Väitteen yltiöpäisen itsevarma ja autoritäärinen esittäminen

9. Argumentoijan tekaistut, mitättömät tai epäoleelliset tutkinnot

10. Sekoitus faktoja ja virhepäätelmiä, jolla pyritään lieventämään väitteen kyseenalaisuutta.

11. Julkkisten suositukset ja kehut, jotka pyrkivät tuomaan väitteelle uskottavuutta ja / tai auktoriteettia

12. Väitteet joka nojaavat yksilöiden tai instituutioiden maineeseen tai arvovaltaan

13. Näennäisen loogisille mutta harhaanjohtaville analogioille perustuvat väitteet

14. Pienen otannan tutkimuksiin perustuvat väitteet

15. Kenen tahansa yksilön tai ryhmän väitteet Ainoasta Totuudesta

16. Väitteet, jotka pyrkivät hivelemään kuuntelijan egoa, turhamaisuutta tai ennakkoluuloja.

17. Lupaukset dramaattisista, nopeista tai ainutlaatuisista muutoksista

18. Kalliit ja visuaaliset mainokset tai muut viestit

19. Tutkimukset, jotka eivät ole osoittaneet johdonmukaisia tuloksia reaalimaailmassa

20. Väitteet, jotka todistamatta omaa oikeellisuuttaan antavat ymmärtää päinvastaisten ideoiden olevan vaarallisia tai turhia.

21. Mainospuheet, jotka antavat ymmärtää jonkin asian olevan ”paras”.

22. Väitteiden perustuminen ideaan siitä, ettei tiede voi todistaa kaikkea.

23. Auktoriteettiin tai pelkoon vetoaminen

24. Pyrkimys viedä argumentoinnin aikana keskustelua sivuraiteille itse asiasta

25. Väitteet, jotka painottavat vastapuolen mahdollisia motiiveja tai ennakkoluuloja.

Alla olevasta videosta vielä reilusti vinkkejä vasta-argumentointiin jos ja kun huomaat jonkun tuputtavan oikein tajutonta tuubaa:

Lue seuraavaksi