BLOGI

By on 21.10.2013

Terveellisen treenin ja ravinnon puolesta

Kehonrakennus ja bodyfitness ovat kasvattaneet lajeina suosiotaan viime vuosien aikana, mikä on mainiota sikäli että monipuolinen ja fiksusti suunniteltu lihaskuntoharjoittelu tuo paljon terveyshyötyjä mukanaan. Esteettiseen puoleen keskittyvien lajien ääri-ilmiöt ovat kuitenkin saaneet monet, mukaanlukien minut, pohtimaan olisiko sittenkin ollut parempi jos touhu olisi pysynyt mainstreamin ulkopuolella. Päätin että olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia muiltakin liikunta- ja ravitsemusalan ammattilaisilta ja pyysin eturivin asiantuntjoita ja ystäviä kiteyttämään ajatuksensa nyky-fitness-kulttuurin nurjista puolista.

”Tähän päädytään aina kun näkyvillä ja esikuvina olevat henkilöt korostavat kovia tavoitteita, itsekuria ja samanaikaisesti eivät varoittele ylilyönneistä eivätkä korosta kehon kuuntelua, relaamisen merkitystä ja jarruttelua silloin kun kropassa siltä tuntuu. Toki taustalla ovat ihmisten yleiset ulkonäkötoiveet, ihmisten taipumus vetää asiat överiksi ja tässä tapauksessa se kanavoituu paljon fitnesskulttuurin kautta – se että fitnesskulttuurissa tuntuu olevan muutenkin paljon tällaista sankarimeininkiä jossa ”heikkoudet” pitää vaan voittaa ei auta asiaa. Toimijoille sanoisin että jos kokee että on jotain sanottavaa siitä miten asiat kannattaa tehdä niin on parempi olla jotain sanottavaa siitäkin milloin tekeminen menee överiksi ja mitä silloin kannattaa tehdä.”

– Patrik Borg
ETM, ravitsemusasiantuntija

Weak

”Erityisesti naisilla länsimaisissa yhteiskunnissa ideaalina pidettyä kehoa on useimpien lähes mahdoton saavuttaa terveellisellä ruokavaliolla. Urheilulajit, joissa voi menestyksekkäästi kilpailla vuoden tai kahden harjoittelulla, ovat pohjimmiltaan laihuuskilpailuja, mikä voi joissain tapauksissa johtaa syömishäiriön kehittymiseen. Miehiä ja perinteisempiä naisten keholajeja suojaa jossain määrin lihaksikkaampi kehoihanne. Lihaskasvu kun ei onnistu aliravitsemustilassa. Kannattaa muistaa, että syömishäiriö hoidettunakin yleensä päättää kilpaurheilu-uran. Tällä hetkellä elämän täyttävä kilpailupyrkimys voi muutaman vuoden kuluttua tuntua tyhjänpäiväiseltä asialta, jonka takia terveyden vaarantaminen vaikuttaa aivan hullulta asialta. Ajattele siis pidemmälle, syö ja liiku itsesi takia, älä vain muiden kanssa kilpaillaksesi.”

– Jan Verho,
Ravitsemusterapeutti
Terveyssatama

WP_001713

”Jos ihan rehellisesti kaivan sieluni syövereitä ja mietin, mikä nykyisessä fitnesskuviossa mättää, niin se on oikeastaan tunne fasismista. Ajatus siitä, että on olemassa standardi ulkonäöltään täydellisestä, kurinalaista elämää elävästä, optimaalisen fitistä ihmisestä, ei poikkea mitenkään kuvitelmasta arjalaisesta rodusta. Se maailma on hyvin kaukana terveesti elämään, syömiseen ja liikkumiseen suhtautuvasta. Pohjimmiltaan kyse lienee suuresta ahdistuksesta. Kun ihminen on vieraantunut elämän syvästä virrasta, hän harhailee illuusioissa tai hetken näppäryyksissä, joita kuvittelee älyksi. Ajattelen, että aito fitness on elämistä sovussa oman sielunsa, ruumiinsa ja ympäristönsä kanssa. Sovussa elävä ihminen syö oikeaa ruokaa itselleen sopivalla tavalla, liikkuu sen sijaan, että ”harrastaisi liikuntaa” – ja välittää toisista ihmisistä. Kunnioittaa ja rakastaa elämää kaikissa sen ilmenemismuodoissa.”

– Varpu Tavi
Ravintoasiantuntija, tietokirjailija

”Entisen bodyfitness-kisaajan näkökulma: kunnon rakentaminen on 10 vuoden projekti, mutta onko se sen arvoista? Sen hetken kun seisot lavalla on todellakin mutta hinta on kovempi kuin mitä kukaan voi käsittää, jos haluat huipulle. Laji sopii ääriharvalle oikeasti, tällä harrastuksella ei ole mitään tekemistä balanssin tai hyvinvoinnin kanssa, minä jos joku siitä tiedän. Lajin pariin hakeutuu luonnollisesti urheilullisia mutta myös painon ja syömisen kanssa kamppailevia henkilöitä, joille laji on vaarallinen ponnahduslauta syömishäiriöisten maailmaan, tabu josta pitäisi puhua enemmän. Päivääkään en silti itse vaihtaisi, sitä kehon viisautta jota kokemus on minulle opettanut, arvostan joka päivä. Kilpailin lajissa jo ennen tätä buumia – alkaen 2002 – jossa yksi innoittaja nykyisin tuntuu olevan nähdyksi tulemisen tarve ja halu kokea tuo illuusio fitnesskunnosta. Uskon, että tulevaisuudessa pinnalle nousee kuitenkin aito terveyden tavoittelu ja kuntoilu myös peilisalien ulkopuolella, omalta osalta kannan sen puolesta korteni kekoon.”

– Katarina Tunturi
Personal trainer

Pain

”Vertaan fitness-ilmiötä Kiinan talouskasvuun: siellä on rakennettu liikaa ja liian nopeasti, mikä on johtanut vesien saastumiseen ja kaupunkien peittymiseen paksuun savusumuun. Kun kroppaa pyritään muokkaamaan liikaa ja liian nopeasti, kroppa saastuu ja aivot uppoavat samanlaiseen sumuun. Miksi ihmiset tekevät näin itselleen? Median ja populäärikulttuurin mielestä menestyjä on sama asia kuin alhaisen rasvaprosentin omaava voittaja, ja koska kaikki haluavat olla kauniita ja hyväksyttyjä, markkinamiehet ovat keksineet bodyfitnessin kaikkine oheisilmiöineen. Ihmiset eivät ymmärrä sitä, että sä voit olla mitä ikinä haluat -hokema ei ole totta, koska kaikkien voimavarat ja lähtötilanteet eivät ole samanlaiset. Ylämäki alkaa vasta sitten kun ihmiset alkavat kuunnella itseään muiden sijasta. Fitness-juna sanoo Too Too. Too much, Too soon.”

– Timo Kettunen
Fysiikka- ja ravintovalmentaja
Terveystiedeiden maisteri
Terveysmyrsky

”On olemassa kaksi versiota urheilulajista, jonka alkuperäinen tarkoitus oli edistää kehon kauneutta ja terveyttä. Ensimmäinen on fitness ja toinen on madness. Jälkimmäinen toteutetaan liian raskaan liikunnan ja syömisen ankaran rajoittamisen yhdistelmällä, kehon hälytyssignaalit ohittamalla. Tällainen toimintamalli ei ole fitness-urheilua, vaan kyseessä on liikuntariippuvuus tai syömishäiriökäyttäytyminen. Lopulta lyhytaikaisiksi jäävien esteettisten tulosten hintana voi olla pahoja henkisiä ja aineenvaihdunnallisia ongelmia. Pahimmillaan painonhallinta voi vaikeutua ja syömiskäyttäytyminen häiriintyä pysyvästi. Rankalla kisadieetillä, nesteenpoistolla ja kuvankäsittelyllä trimmattu fitness-look ei ole pysyvä olotila kellekään. Kestävä terveys ja unelmavartalo rakennetaan realistisista tavoitteista, tasapainoisesta urheiluun voimaa antavasta ruokavaliosta ja liikuntaohjelmasta, johon sisältyy riittävästi palautumista. Tämän on todennut kantapään kautta jo liian moni urheilija. Heidän kokemuksiaan kannattaa kuunnella.”

– Hanna Markuksela
Psykologi
FLT Ravintovalmentaja

Fit

”Urheilu vaatii huipulla usein uhrauksia eikä se aina ole terveellisin tapaa elää. Nyt muutaman kuukauden kuntosalilla käyneet ottavat kisaajista mallia ja lähtevät pikavoiton tavoitteluun keinolla millä hyvänsä. Ei komean kropan tavoittelussa ole mitään pahaa, päinvastoin, mutta toivoisin ihmisiltä pitkäjänteisyyttä. Pahojen syömishäiriöiden riskiä lisäävät dieetit ja autoritäärinen liikkumaan pakottaminen eivät ole ratkaisu pysyviin terveisiin elämäntapamuutoksiin. Valmentaja on silloin onnistunut työssään, kun hän tekee itsensä valmennettavalleen tarpeettomaksi.”

– Juha Hulmi
Dosentti, liikuntatieteiden tohtori
Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto

Reason

”Mikä on ammattilaisen vastuu valmennettavasta? Onko se vaan asiakkaan (joskus utopististenkin) toiveiden toteuttaminen rahasta, vai pitäiskö valmentajan olla aidosti kiinnostunut ihmisestä jolla on nimi, elämä, terveys ja tulevaisuus? Kyllä ammattitaitoinen valmentaja pystyy selittämään innokkaimmallekin laihduttajalle tai fitnesskilpailijalle miksi ehkä asiat kannattais tehdä hitaammin/maltillisemmin ja pitäiskö joskus ollenkaan. Jos siinä menettää asiakkaan joka ei vielä ole valmis investoimaan vaadittavaa aikaa tai vaivaa, mitä sitten? Eikö sekin kuuluu meidän ammattiin? Tai ollaanko täällä vaan sitä varten, että hinnalla millä tahansa toteutetaan typerinkin toive kunnes saadaan ihmisestä tehtyä asiakas ja ehkä jopa potilas..?”

– Eeva Haapala
Personal trainer
Strength4life

Eat

”Syy Fitness-buumin ääri-ilmiöiden lisääntymiseen on sen tämän hetkinen muodikkuus. Ongelma taas on se että yleensä muoti-ilmiöinä on lähinnä tyylejä jotka on ostettavissa vaatekaupoista tai jotka saa kampaamosta kun taas urheilullinen kroppa ei synny parissa tunnissa. Sen ollessa kuitenkin muodikasta on sellainen vartalo saatava ja sen vuoksi lähdetään nollasta treenaamaan sata lasissa ja turvaudutaan dieetteihin samaan aikaan. Kärsivällisyyttä ei ole ja pian ollaan ongelmissa. Viedään kropan rasitus äärimmilleen kuuntelematta sitä koska se tietty kroppa vaan yksinkertaisesti pitää saada HETI. Ihan samasta asiasta kyse kun esim. haaremihousut.. Ne eivät kaikille sopineet mutta kaikilla piti sellaiset silti olla. Helpoin reitti pois olisi uuden buumin rantautuminen joka olisi kropalle hieman ystävällisempi.”

– Terhi Immonen
Fitness-bloggaaja
Emmin ja Terhin treeniblogi

Insane

”Fysiikkalajeissa kilpailu on AINA keholle äärimmäisen rankka koettelemus ja niihin tulisi AINA suhtautua niiden ansaitsemalla vakavuudella. Tottakai joillakin homma toimii vuodesta toiseen ilman suuria ongelmia mutta usein näissä on taustalla lahjakkuutta lajiin ja vuosien pitkäjänteinen työ. Jos jokainen kisalavalle tähtäävä survotaan samaan treeni- ja ravintomuottiin on sanomattakin selvää että jossain kohtaa rapatessa alkaa roiskumaan. Koska nämä roiskeet ovat usein nuoria ja kokemattomia ihmisiä, jotka mielellään eläisivät pitkän ja terveellisen elämän, on valmentajalla valtava vastuu tehdä työtä pitkäjänteisesti ja huolellisesti. Lisäksi pitää olla valmis viheltämään peli poikki mikäli siltä näyttää.”

– Joni Jaakkola
Voimavalmentaja
Optimal Performance

WP_001710

”Mielestäni harjoitteluun paljon terveempi lähestymistapa on ulkonäkötavoitteen sijaan jonkin tulostavoitteen asettaminen. Oli se sitten ensimmäinen puhdas leuka, 5 km juoksu alle 25 minuutin tai oman kehonpainon kyykkääminen tai penkkaaminen. Silloin ravinto ja lepo pysyy todennäköisemmin järkevänä ja positiiviset ulkonäkömuutokset tulee mukavana sivutuotteena.”

– Oskar Osala,
KHL-jääkiekkoilija

”Fitness-urheilu ja kaikki enemmän tai vähemmän ulkonäköön perustuvat lajit ovat harrastajaa kohtaan hyvin vaativia. Niissä hyvin pärjääminen asettaa itse asiassa paljon suuremmat vaatimukset, mitä useimmat harrastukseen lähtevät ymmärtävätkään. Kuinka moni pystyy olemaan vastuullinen ja miettimään tekemisiään pitkällä tähtäimellä 24/7 vain yhtä päivämäärää varten jopa monia kuukausia putkeen? Haasteista ja koettemuksista pitäisi selvitä vahvempana toiselle puolen. Varmistu, että näin tapahtuu, eikä toisin päin. Muuta kuin terve suhtautuminen ravintoon ja liikkumiseen on oikea riski kenelle tahansa tosissaan ja tavoitteellisesti treenaavalle.”

– Jukka Mäennenä
Voimavalmentaja

Lue seuraavaksi