BLOGI

By on 3.12.2016

Viikon mielenkiintoisimmat! 3.12.2016

nostot

Viikon mittaan tulee katseltua, luettua ja kuunneltua monenlaista jakamisen arvoista. Sen sijaan että linkkailisin juttuja hajautetusti K3:n somekanaville, päätin ryhtyä kokoamaan niitä tänne blogiin muutaman saatesanan kera 🙂

Maitotuotteiden haukkuminen, niin 2013.

Tuore tutkimuskatsaus kasasi maitotuotteiden terveysvaikutuksia: lisääntynyt lihasmassa, parempi luuston tiheys, pienempi rasvaprosentti, vähentynyt riski kakkostyypin diabetekselle, erilaisille syöville sekä sydän- ja verisuonitaudeille. Eli jos maitotuotteet maistuvat, kannattaa niitä tieteellisen näytön pohjalta käyttää, ja jättää pelottelupuheet omaan arvoonsa.

Parempaa kestävyyskuntoa strategisin hiilarirajoituksin?

Kovakuntoisilla (yli 12 h treeniä / vko) pyöräilijöillä tehty tutkimus vahvistaa aiempaa näyttöä siitä että kestävyysurheilijan kannattaa lisätä strategisia, lyhyitä, hiilareita rajoittavia jaksoja ohjelmaansa. Viikon mittaisessa tutkimuksessa tyhjennettiin lihakset glykogeenista kovalla intervallitreenillä, nukuttiin yön yli tankkaamatta + tehtiin seuraavana aamuna kevyt aerobinen treeni. Viikkoon mahtui kolme tällaista comboa + tutkittujen pyöräilijöiden suorituskyky parani kahdessa eri testissä keskimäärin 3,2 % kontrolliryhmään verrattuna. Aika hyvin yhdessä viikossa.

Tieteellinen metodi = yhä ykkönen.

Tutkijatohtori Pauli Ohukaisen mainio artikkeli koostaa miksi tieteelliseen metodiin kannattaa yhä luottaa perimmäisenä keinona päästä totuuden jäljille. Ei sikäli että kirjoitus ”vaihtoehtoihmisten” näkökulmia todennäköisesti muokkaisi – mutta toimiipahan erinomaisena kertauksena meille muille! 🙂

Miten etsiä järkevää terveys / treenitietoa internetin informaatiotulvassa?

Tohtori Mike Israetel vieraili Sports Performance Radion loistavassa podcastissa, käyden läpi miten terveysinformaatiota voi seuloa internetin heinäsuovasta, sekä miten haistaa aidot asiantuntijat ”guruilijoista”. Vinkeistä mainittakoon neljä:

⚬ Jos jollakulla on yksi ainoa syntipukki (sokeri, gluteeni, jne) ~ maailman kaikille terveysongelmille, häntä ei todennäköisesti kannata kuunnella.

⚬ Hanki riittävät pohjatiedot aihealueesta itsellesi, niin pystyt takastelemaan väittämiä kriittisemmin.

⚬ Yksittäinen tutkimus ei monastikaan hetkauta kokonaisnäyttöä.

⚬ Jos seuraamasi henkilö tekee perustavanlaatuisia virheitä argumentoinnissaan – esimerkkinä ”ilman insuliinia rasva ei voi varastoitua” – hän on todennäköisesti väärässä myös yksityiskohdissa.

Tarvitseeko lihaksikkaampi henkilö enemmän proteiinia?

Examinen katsaus tarkastelee teoriaa, jonka mukaan enemmän lihasmassaa omistava henkilö tarvitsisi enemmän proteiinia maksimoidakseen lihaskasvun / proteiinisynteesin. Vaikuttaisi että sekä treenaajan lihasmassa, että päivän harjoituksen aikana käytetty lihasmassa olisivat tärkeitä kokonaisproteiinin tarpeen määrittäjiä.

Kumpi parempi juostessa, kantapäällä vai päkiällä laskeutuminen?

Andrew Readin artikkeli käy läpi viime vuosien kinastelluimpia aiheita juoksutekniikan osalta. Kumpi on parempi, vai onko kumpikaan? ”It depends…” 🙂

Rikkovatko vatsarutistukset oikeasti selän?

Vatsarutistukset ovat saaneet osakseen haukkuja tämän vuosikymmenen mittaan. Ajatuksena on ollut, että jatkuva alarangan fleksio voi johtaa erilaisiin vammoihin. Brad Schoenfeldin uusi yhteenveto tuo näyttöä etteivät rutistukset suinkaan ole seläntappajaliike, vaan voi oikein tehtynä jopa ylläpitää selän kuntoa – kunhan riittävä palautuminen treenien välillä ja muut yksilölliset tekijät otetaan huomioon.

Lue seuraavaksi