BLOGI

By on 25.12.2016

Viikon mielenkiintoisimmat! 26.12.2016

2612

Viikon mittaan tulee katseltua, luettua ja kuunneltua monenlaista jakamisen arvoista. Sen sijaan että linkkailisin juttuja hajautetusti K3:n somekanaviin, päätin ryhtyä kokoamaan niitä tänne blogiin muutaman saatesanan kera :)

Erinomaisia vinkkejä painonhallintaan – Yoni Freedhoff

Bongasin tämän tohtori, professori ja tietokirjailija Yoni Freedhoffin haastattelun Revolutionary You -podcastissa eilen kävelylläni. Freedhoff käy läpi runsaasti käytännön kokemuksia ja vinkkejä painonhallintaan liittyen, sekä etenkin mihin EI kannata keskittyä. Tsekkaahan tämä erinomainen haastis, jos aihe yhtään kiinnostaa. Lisää Freedhoffista löytyy tuolta.

Lihasryhmäkohtaiset treenit vs. koko kehon treenit hypertrofiaan – Brad Schoenfeld

Tohtori Brad Schoenfeld vertailee artikkelissaan tutkimusnäyttöä lihasryhmittäin jaettujen treenipäivien ja full body -treenien välillä. Kumpi parempi? ”It depends..” :)

Kestävyysurheilijan ruokavalio – Matt Fitzgerald

Kirjailija, kestävyysvalmentaja ja juoksija Matt Fitzgerald antaa Natural Running Networkin podcastissa suuntaviivoja kestävyysurheilijan optimaalisesta ruokavaliosta + kritisoi mm. rasva-adaptaatioajattelua vahvasti – ”the last I checked, no one was handed an award for burning more fat between the start and the finish line”.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio heikentää kestävyyssuorituksen taloudellisuutta – PubMed

Uunituore, toki kohtalaisen lyhytkestoinen tutkimus lyttää ketogeenisen ruokavalion / rasva-adaptaation hyödyt kilpakävelijöillä, pääosin heikentyneen taloudellisuuden takia.

Myyttejä naisten treenaamisesta – Taeler De Haes

Tämä Layne Nortonin sivustolla aiemmin julkaistu kirjoitus sisältää pääpointit, joiden olisi toivonut uponneen naistenlehtien toimittajien kuuppiin jo vuonna kivi ja paperi. Toisaalta, jos kaikki naiset omisivat tämän kirjoituksen treeni- ja ravitsemuspointit, naistenlehtiä ei ehkä sen jälkeen olisi olemassa. Eli ymmärtäähän noita toimittajia toisaalta.

Nykymaailman liikkumattomuutta ei korvata juoksumatolla – Derek Beres

Ruumiillinen työ nähdään nykyään automaattisesti istumatyötä alempiarvoisena, ja kahden korttelin välimatka taitetaan autolla. Ei todennäköisesti tule enää kenellekään yllätyksenä, että tästä aiheutuu monenlaisia sairauksia, joita ei aiemmin ollut olemassakaan. Muutama tunti treeniä viikossa on kokonaiskuvassa silkkaa hyvän omantunnon kalastusta, sanoo Derek Beres kolumnissaan. Jatkuva ja monipuolinen liike on Beresin mielestä yhtä perustavanlainen juttu ihmiselle kuin syöminen.

Lue seuraavaksi