BLOGI

By on 13.1.2017

Aloittelevan vegaanin tunnustuksia!

Vegaanikuukausi

Vegaanihaasteinen tammikuu on puolivälissä, ja on tilannekatsauksen paikka. Itse asiassa minulla on vierähtänyt jo yli kolme viikkoa vegaanina, sillä aloittelin hieman ennakkoon heti joulun jälkeen. Tähän mennessä havaittua:

● Sataprosenttinen kasvissyönti on roisisti helpompaa kuin voisi aiheeseen perehtymättömänä kuvitella. Nykypäivänä löytyy pirusti a) informaatiota b) korvaavia tuotetta levitteiden, ”lihankorvikkeiden” ja proteiinituotteiden muodossa + lisäksi c) kasvissyönti on kollektiivisesti hyväksytympää, kun terveys- ja ympäristöseikat painavat vaakakupissa aiempaa enemmän. Ravintolassakaan ei tarvitse korvien punottaa, kun pyytää kastikkeen vaihtamista vegaaniseksi.

● Argumentit liha- ja maitotuotteiden käytön puolesta ovat käyneet melko vähiin. Itselläni ne rajautuvat nyt lähinnä lähiympäristön normien myötäilyyn ja muutamiin tarpeellisiin, helposti korvattaviin ravintoaineisiin. Sen sijaan terveydelliset, eettiset ja loogiset seikat puhuvat vahvasti kasvissyönnin puolesta.

● Energiaa on riittänyt mainiosti, sekä arjessa että treeneissä. Yllätin itseni viime viikolla vetämällä 4 x 1000 metrin intervallit 16 km/h vauhdilla alle 170 sykkein, ja syytin kasvissyönnin nostattamia nitraattitasoja. Voimatasot ovat säilyneet tai nousseet hitusen joulukuisista, eli 140 kyykky, 180 maastaveto ja 120 penkki onnaavat joka päivä. Kreatiinia olen tankannut hieman normaalia enemmän Jussi Riekin vinkistä (krea on synteettistä, eli vegaanista). Pitkät aerobiset ovat kuun alkupuolella olleet 60-120 minuutin reippaita kävelylenkkejä.

● Syömisrytmi on tasaisempi ja nälän tunne herää herkemmin, ehkä siksi että ruoassa on vähemmän rasvaa. Annokset ovat olleet melkoisia ja ruoka on maistunut erittäin hyvältä. Syömingeistä on ollut yleisesti ottaen hyvä olo, eikä mitään ruoka-ainetta ole ollut ikävä.

● Palkkaripuolen olen hoitanut kunnon aterialla heti treenien jälkeen, kätevää vegaanista palkkaria kun en ole vielä bongannut. Vinkkejä otetaan vastaan. Ilmeisesti Oatlylla on kaurapohjainen tuote, joka sisältää 10 g proteiinia, siihen voisi sekoittaa lisää prodea ja homma olisi bueno – mikäli k.o. tuotetta vain löytyisi jostain kaupastakin :)

● Ruokakori on käynyt halvemmaksi, kun moni kohtuutyyris, liki-jokapäiväinen ostos kuten esim. kala, rahkat, maksamakkara ja proteiinipatukat ovat jääneet pois. Pavut ovat nyt peruselintarvike, samoin erilaiset soijapohjaiset ruoka-aineet. Käytössä on nykyään myös mm. kasvipohjainen Omega 3 -tuote sekä suklaanmakuinen hamppuproteiinijauhe.

● Ihon kunto on parantunut, ajattelu tuntuu kirkkaammalta ja vessakäynnit ovat, ehm, mukavampia.

● Vielä on pakko lisätä että läpät kasvissyöjien epämiehekkyydestä tai ituhippeydestä kuuluvat kyllä armon vuonna 2017 kategoriaan ”niinhän se voi juntista tuntua”. Lyhyt tutkimusmatkailu paljastaa lihalla mässäilyn olevan yhteyksissä mm. syöpään sekä sydän- ja verisuonitauteihin, ylipainoon ja kakkostyypin diabetekseen, ja välillisesti esim. testosteronitasojen laskuun ja erektiohäiriöihin – eivät kovin äijämäisiä lopputulemia.

P.S. Katso ihmeessä Forks Over Knives -dokkari, jos kaipaat inspiraatiota tai näkökulmia. Löytyy esim. Netflixistä :)