BLOGI

By on 7.2.2017

Aloittelevan vegaanin tunnustuksia, osa 3 – tammikuun yhteenveto!

Otsikko

Vegaanihaasteinen tammikuu on takana, ja on tulosten julkistamisen aika! Alkuun kuitenkin hiukan yleisiä juttuja.

Syömingit

Tammikuussa olen maistellut paljon uusia ruoka-aineita, mm. soijaa sen eri muodoissaan (erityismainintana loistavat Oumph-valmisteet), seitania, hummusta, tahinia sekä Vegekaupan herne-, riisi- ja hamppuproteiinia puuron seassa. En ole rajoittanut syömisiäni tai laskenut kaloreita, pikemminkin syönyt joka päivä sen verran kun on maistunut, kun on ollut niin paljon eri ruokia testattavana. Muutaman pilleripurkin olen lisännyt arsenaaliin, kuun alkupuolella äkkäsin jodin saannin jäävän liian vähäiseksi, ja hankin kaksi eri valmistetta sitä varten. B12-purkki ja vegaaninen Omega-tuote löytyvät myös nyt kaapista.

Treenit

Liikuntamäärät olen pitänyt loppusyksyn kaltaisina: kolme-neljä koko kropan salitreeniä per viikko + keskimäärin 10-20 K askelta päivässä. Tammikuun loppupuolella alkoivat juoksutreenit kahdella 10-15 km lenkillä. Liikunnan tehot ovat pysyneet erinomaisina, en ole havainnut minkäänlaisia muutoksia, kun energiansaanti on ollut hyvällä tolalla. Kuun loppupuolella on myös tuntunut että treeneistä palautuminen on ollut nopeampaa kuin aiemmin.

InBody-tulokset

InBody-kehonkoostumusmittaus (mittaus 4.1.2017 + mittaus 6.2.2017) näyttää rasvaprosenttini tippuneen 13:sta 12,9 %:iin ja sisäelinrasvan määrän vähentyneen 42,1 -> 41,5 cm2. Koko kehon lihasmassa oli vähentynyt 300 g (41,1 -> 40,8 kg). Ensivilkaisulla harmitti, kunnes äkkäsin katsoa solunsisäisen nesteen (veden) määrää, joka oli vähentynyt 0,3 l eli juurikin tuon 300 g verran. Vegaaniruokavalio ei sisällä lihaksiin nestettä sitovaa kreatiinia, ja kadonnut ”lihasmassa” on todennäköisesti vain vähentynyttä vettä muskeleissa. Sainkin vinkin lisätä kreatiinin saantia hiukan normiannoksista.

Verikokeet + verenpaine

Verikokeista (Terveystalolla mitatut tulokset täällä) sain varsin myönteisiä muutoksia. Kokonaiskolesteroli tipahti 4,4:stä 4,0:aan (HDL 1,3 -> 1,0, triglyseridit 1,18 -> 0,92, LDL pysyi hiukan harmittavasti 2,6:ssa). Mainitaan myös, että muutama vuosi sitten ruokavalioni oli huomattavasti lihapainotteisempi + kokonaiskolesteroli 6.0.

Paastosokeri laski 4,7:stä 4,0:aan. Rautatasot nousivat 245,2:sta mainioihin 336,6 (max 370)-lukemiin, ja testosteroni nousi 19,3:sta 20.0:aan (max 28) -lukemaan. Paha-ilkeä soija ei siis tuhonnutkaan mieskuntoani! 😉 Verenpaine on kahden kuukauden aikana laskenut 135/85-luvuista 115/65-lukemiin, olen projektin yhteydessä myös vähentänyt suolan käyttöä.

Summa summarum

Ottaen huomioon ettei terveydentilani ja ruokavalioni (kasvisvoittoinen, maidoton, kohtalaisen vähärasvainen ja -suolainen) olleet huonolla tolalla alun perinkään, kuukauden aikana tapahtuneet muutokset ovat mielestäni varsin erinomaisia. Saarnaavaksi vegaaniksi en ryhdy tulevaisuudessakaan, mutta toivon että hyvät tulokset houkuttelisivat lihansyöjiäkin pohtimaan, minkä verran kasvispainotteisempi ruokavalio voi kohentaa omia terveysmarkkereita, ja hyvinvointia yleisesti.