BLOGI

By on 18.2.2017

Voi voi, ei voista voittajaksi!

LCHF

Moni koko kansan ravitsemusguru (esimerkiksi tämän kirjoituksen otsikon innoittaja) promoilee mielellään rasvaa laihduttajan ihmeaineena. Yksi guruista ehdottaa myös, että kolme minuuttia korkeatehoista treeniä riittäisi koko viikon liikunnaksi (eisss..!). Lähdekritiikki otsikkopyrkyreitä kohtaan lienee siis paikallaan. Alla neljä syytä, miksei rasvan lisääminen ruokavalioon välttämättä hyödytä laihduttajaa.

1) Terminen vaikutus, eli se osa ruoan energiasta jonka elimistö käyttää ruoansulatukseen sekä ravintoaineiden kuljetukseen + varastointiin, on lähes olematon rasvan kohdalla. Proteiinien energiasta 20-30 % palaa termiseen vaikutukseen, hiilihydraattien kaloreista 5-10 %. Rasvan termisen vaikutuksen on katsottu olevan 0-5 %:n luokkaa, eli rasva imeytyy lähes sellaisenaan.

2) Rasvan kylläisyysvaikutus on heikko. Mitä?! Kyllä vain, näin kertovat tutkimukset (esim. tämä, tämä ja tämä). Proteiinin kylläisyysvaikutus on voimakkain, siitä seuraavana tulevat hiilihydraatit, ja rasva tulee viimeisenä.

3) Rasva on kolmesta energiaravintoaineesta energiatihein, sisältäen 9 kilokaloria grammaa kohden. Hiilihydraatit ja proteiini sisältävät vain 4 kilokaloria per gramma. Puoli kiloa pinaattia sisältää saman verran energiaa kuin lusikallinen voita, kumpaahan lienee helpompi ylensyödä? :)

4) Mutta hiilihydraatithan aikaansaivat ylensyöntiä, eikö? No, kokeile syödä leivänpalanen ilman rasvaa, ja sen jälkeen rasvan kera. Kumpi versio maistui paremmalta? Ilman rasvaa jättäisimme todennäköisesti leivän yhteen, rasvan kera otamme mieluusti toisen, kenties kolmannenkin. Kanan nahka, popcornit voilla, uppopaistetut ruoat – useimmat ruoat maistuvat paremmilta rasvalla höystettynä. Aivomme on evoluution myötä ohjelmoitu suosimaan energiatiheitä ruoka-aineita, ja siksi rasva saa meidät helposti ylensyömään.

Helppo tapa vähentää energiansaantia ruoasta ja lisätä kylläisyyden tunnetta, on siis vähentää rasvan määrää ja lisätä proteiinin, hiilihydraattien ja kuidun (käytännössä vihannesten) määrää. Jos ennenaikaisen kuoleman ehkäisy jostain syystä motivoi, kasviperäiset proteiininlähteet toimivat siihen tarkoitukseen eläinperäisiä paremmin :)