BLOGI

By on 24.2.2017

Firstbeat Hyvinvointianalyysin jälkipuinti – eli miten sössin (ja optimoin) palautumiseni totaalisesti?

Tein viime viikolla kolmipäiväisen Firstbeat Hyvinvointianalyysin itselleni, meneillään olevan käyttäjäkoulutuksen yhteydessä. Tarkoituksena oli hiukan tahallaankin vaihdella päivien sisältöä, että saisin nähdä miten erilaiset työtehtävät ja iltarutiinit vaikuttavat uneen ja palautumiseen. Voilá, torstain + perjantain sisällöt ja analyysit!

Torstaina oli urheilusta välipäivä, keskiviikon pitkän peruskuntojuoksun jälkeen. Tein työt läppärillä aamu- ja iltapäivän mittaan. Alkuillassa näkyy punaisena hiukan pyykkäilyhommia sekä lyhyt kävelylenkki. Puoli kymmenen kieppeillä suljin kaikki laitteet ja tein 40 minuutin meditaatiosession. Tuloksena superunet ja vihreää palautumista koko yön mitalta (voit klikata kuvan isommaksi):

FB 1

Perjantaina oli rento duuniaamu läppärillä, jonka aikana vedin kolmisen kuppia tujua kahvia. Iltapäivästä tein hermostoa kuormittavat, maksimivoimaa työstävät salitreenit, ja myöhemmin puolentoista tunnin pienryhmäohjauksen asiakasyrityksen gymillä. Stressailin töitä läppärillä kohtuumyöhään + katselin jenkkiläistä talk showta vielä keskiyön paikkeilla. Meditaatiosessio jäi tekemättä, ja lopputulemana likimain pelkkää punaista viivaa koko yöksi:

FB 2

Kun saa noin objektiivista dataa nenänsä eteen, tulee eri tuntuma siihen millaisin tavoin itseään kannattaa arjessa kohdella. Etenkin suorittajamentaliteetilla varustetut ihmiset (kuten minä) hyötyvät takuulla selkeistä ”tämän takia et nukkunut, tämän ansiosta palauduit hyvin” -palautteesta. Mittauksista näkyy selkeästi paitsi työn ja treenaamisen nostattamat stressitasot, myös laitteiden sulkemisen ja rentoutumisrutiinien vaikutukset unenlaatuun.

Kiinnostaisiko samanlainen raportti omasta arjestasi? Kaipaisitko ideoita palautumistasojesi kohentamiseen? Hyvinvointianalyysin voi nyt tilata K3:n verkkokaupasta + se sisältyy myös K3:n Premium-valmennuspakettiin.