BLOGI

By on 25.4.2017

K3:n valmennettavat, osa 1 – Aki, ultrajuoksija!

IMG_7563

K3:n asiakaskunnasta löytyy monenlaisia treenaajia ympäri Suomen. Päätinkin kevään kunniaksi ryhtyä nostamaan heitä esille. Ensimmäisenä vuorossa ultrajuoksijamme Aki Kuopiosta.

Moi Aki! Kerro hiukan itsestäsi. Miten päädyit K3:lle?

Olen 36-vuotias diplomi-insinööri ja liikuntatieteiden maisteri. Olen harjoitellut kestävyyttä ja voimaa pitkään. Maratonille pystyin vielä harjoittelemaan, mutta mieli halasi pidempiä matkoja ja halusin siksi siirtyä ultrajuoksujen pariin, sekä jatkaa voimatasojen kehittämistä. Itselläni on tietotaitoa, mutta sitä tulee helposti sokeaksi oman treenaamisensa ohjelmointiin. Koin, että tähän uuteen tavoitteeseen kaipasin ulkopuolisen ammattilaisen apuja.

Akin lähitulevaisuuden haaste on toukokuinen 160 kilometrin Karhunkierros-polkujuoksu Rukalla. Miksi mies ryhtyi harrastamaan ultrajuoksua, mikä lajissa säväyttää?

Nälkä vaan yksinkertaisesti kasvoi syödessä. Muutaman maratonin jälkeen tuntui ettei siinä ollut uutta saavutettavaa enää, kun tein ennätykseni 3:14 enkä halunnut alkaa parantamaan aikaani. En pidä siitä, että juostaan nopeasti, haluan juosta pitkään. Ultrassa säväyttää kesto. On aivan uskomatonta haastaa omaa kehoaan 6-36 h kestävissä suorituksissa. Taittaa satoja kilometrejä. Nähdä kun aurinko laskee ja nähdä, kun se nousee uudestaan ja matka vain jatkuu. Haaveena on päästä osallistumaan isoihin ja legendaarisiin ultrajuoksukisoihin, kuten UTMB ja Spartathlon. Ehkä jossain kaukaisuudessa siintää unelmana 200 km sisäradalla 24 tunnin kisassa.

Akin ohjelmassa on juoksutreenien lisäksi keskimäärin kaksi juoksua tukevaa koko kehon voimaharjoitusta viikossa. Hän kokee, että voimaharjoittelu on tehnyt hänestä paremman juoksijan.

Olen huomannut suuren hyödyn (voimaharjoittelusta). Jalkani kestävät nyt paremmin, eivätkä ne tule yhtä kipeiksi pitkillä matkoilla. Joskus on joutunut pysähtymään 55 km lenkillä maahan istumaan, kun jalkoihin sattuu. Nyt tuntuu jaloissa piisaavan kestävyyttä eikä tarvitse pysähdella istuskelemaan edes yli 100 km matkoilla. Mielestäni ryhtinikin on parantunut, ja se auttaa hyvän juoksuasennon ja -tekniikan ylläpitämisessä pitkissä suorituksissa.

Aki on vegaani, minkä voisi kuvitella hankaloittavan asioita, kun treenivikkoon tulee satoja kilsoja ja useita kovia voimatreenejä. Onko vegaaniruokavaliolla ongelmallista tukea monipuolista harjoittelua?

Vegaanina on yllättävän helppoa olla nykyään ihan urheilijanakin. Kyllä sitä proteiinia saa oikeasti helposti ihan tarpeeksi. Kauppoihin tulee uusia vegaanisia tuotteita viikottain, enkä enää pysy uutuuksien perässäkään. B12 vitamiinin nappaan purkista, mutta kaikki muu tulee kyllä helposti ravinnosta.

Akin mielestä K3:n valmennus yksinkertaisesti toimii.

Oli hankalaa löytää valmentajaa, joka tuntisi sekä kestävyys- että voimaharjoittelun. Usein ihmiset ovat yhden osa-alueen asiantuntijoita, ja toisesta tietävät vain perusteet. Juhanilla on raudanluja tietotaito käytännön asioista, niin kestävyys- kuin voimaharjoittelun puolelta, tämän tason PT-palveluita ei varmasti ole montaa Suomessa. Kestävyysurheilijat ovat alkaneet ymmärtämään voimaharjoittelun merkityksen, ja K3:lla on etumatkaa muihin nähden tällä kentällä.

Valmennuksessa käytetään teknologiaa loistavasti, ja työkalut ovat helppoja. Kun kertoo tavoitteista, ne lyödään heti kalenteriin ja tehdään suunnitelmat niiden saavuttamiseksi. Yllätyin myös kommunikaation nopeudesta ja laadusta. Parhaimmillaan puhutaan muutamasta minuutista, kun vastaus jo napsahtaa puhelimeen. Aivan A+ -luokan kommunikointia. Vielä kisankin aikana voi saada auttavia neuvoja ja tsemppiviestejä.

Loppujen lopuksi tulokset ratkaisevat; kehitykseni otti aimo harppauksen, ja juoksin 12h kisassa 103 km. En näytä perinteiseltä maratoonarilta, vaan voimanostossakin yhteistulos on lähes 400kg. Voin lämpimästi suositella Juhania aloittelevalle tai pidemmällekin ehtineelle urheilijalle.

Kiinnostaisiko keskustella valmennuksesta? Pistä ihmeessä viestiä tämän sivun alaosasta löytyvän lomakkeen kautta, tai sähköpostitse osoitteeseen juhani@k3fitness.fi.