BLOGI

By on 17.5.2017

Aloittelevan vegaanin tunnustuksia, osa 5 – tuoreet mittaustulokset!

IMG_8032

Neljä ja puoli kuukautta 100 % vegaanista ruokailua on takana! Kävin kuluneen viikon aikana hakemassa uudet kehonkoostumusmittaukset ja verikokeet. Tässä kevään meininkejä sekä mittaustulokset.

Syömingit + treenaaminen

Kuten ylemmästä kuvasta ehkä huomaa, kevät on sujunut varsin vapaamuotoisen ruokailun merkeissä – viikoittain paletissa on ollut esimerkiksi pitsaa, lasagnea, burgeria, jäätelöä ja karkkia. Normipäivänä ruokailu pyörii kuitenkin nyhtökauran, soijan, papujen, pastan, kasvisten, marjojen, hedelmien ja viljatuotteiden parissa.

Aerobisen treenin määrä on lisääntynyt tulevia kisoja kohden valmistautuessa, eli viikkoihin on tullut 20-60 kilometriä juoksua, sekä pyöräilyä. Voimatreenit ovat pysyneet ennallaan, kaksi-kolme koko vartalon treeniä viikkoon, joidenkin alkuun tai loppuun intervallit matolla.

Juoksin kympin enkkani 39:30 muutama viikko sitten, ensi viikonlopun Cooperilla tavoitteena on 3300 m. Vauhdit ovat olleet niin hyvät, että kesäkuun puolimarallakin tähtäimessä on uusi PR. Voimatasot ovat pysyneet ennallaan, maastaveto on normipäivänä 180 kg, penkki 125 kg ja lisäpainoleuanveto 2 x 60 kg.

Inbody-tulokset

Viimeviikkoinen InBody-kehonkoostumusmittaus tässä, tammikuun mittaus tässä.

Rasvaprosentti on pudonnut 13,0:sta 10,1:een + kehonpaino laskenut noin kilon.

Lihasmassa on kasvanut likimain kilon verran + yli puolet kehonpainosta on nyt muskulaa, woop!

Sisäelinrasva on vähentynyt 42,1 cm2:sta 30 cm2:een.

Verikokeet ja verenpaine

Tähänastisten verikokeideni tulokset löytyvät täältä.

Testosteroni jatkaa vastoin odotuksia nousuaan, tammikuun arvo 19,3/max 28 on noussut 21,5/max 28:aan.

LDL, triglyseridit ja kokonaiskolesteroli ovat kaikki laskeneet, viimeksimainittu puoli pistettä 4,4:stä 3,9:ään. LDL on nyt hyvässä 2,4-lukemassa.

Verenpaine on helmikuusta alkaen vakiintunut 110-120/60-70 välikköön, aiemmasta 135/85-normista.

Summa summarum

Mittaustulosten, suorituskyvyn kohenemisen ja palautumisen pohjalta tulen ehdottomasti jatkamaan vegaanilinjalla, ja suosittelisin sitä lähes kenelle vain. Vaikka hommaa tarkastelisi täysin itsekkäistä syistä, vegevoittoinen ruokailu vaikuttaa oikein koostettuna tuottavan kautta linjan perhanan hyviä tuloksia, myös aktiivitreenaajalle. Jos olet tähän asti ajatellut toisin, toivottavasti tulokseni toimisivat motivaattorina kohti kasvispainotteisempaa syömistä :)