Blogi

By on 11.12.2015

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 10!

Tervetuloa mindfulness-haasteemme viimeiseen päivään + onnittelut maaliin pääsystä! Tähän kohtaan sopii vain yksi lainaus: Kuten aiemmin mainittiin, vaikka jo neljänkin päivän meditaatioputkesta saadaan hyötyjä, monet hyvistä vaikutuksista vaativat pidemmän aikavälin panostamista. Homman pitää tietenkin tuntua myös hetkessä hyvältä, että motivaatiota pysyvään rutiiniin syntyy. Toivottavasti olet kokenut meditaation hyödylliseksi, ja löytänytLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 9!

Kuuntelin eilen Joe Roganin kolmetuntista podcastia Dan Harrisin ja Sam Harrisin kanssa, ja loppupuolella ~ 2:46:45-kohdasta eteenpäin Sam Harris hienosti tiivistää meditaation hyötyjä, mm. näin: ”Until you learn how to meditate, or do something like meditation, you are just helplessly thinking every moment of your life. Not only does itLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 8!

Mindfulness-haaste, päivä kasi! Stressiperäistä hengityksen muutosta kutsutaan krooniseksi hyperventilaatiosyndroomaksi. Keskeisin muutos hyperventilaatiosyndroomassa on uloshengityksen lyheneminen. Tyypillinen stressin aiheuttama fyysinen oire on hengenahdistus, tai tunne, että et saa hengitettyä kunnolla syvään sisään. Tämä johtuu siitä, että et ole hengittänyt kunnolla ulos. Hengityksen tietoinen kontrollointi muuttaa automaattisesti stressin fysiologiaa. Kun haluat rauhoittaaLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 7!

Mindfulness-haasteen seitsemäs päivä! Onnittelut sinulle, jos olet harjoitellut jo viikon päivät putkeen Myös hyviä uutisia, sillä usea tutkimus on havainnut, että jo alle viikon mittainen mindfulness-harjoitteluputki voi vaikuttaa myönteisesti paitsi mielialaan, myös erilaisiin aivojen informaation prosessointiin liittyviin markkereihin, kuten keskittymiskykyyn ja työmuistiin. (Bongasin ylemmän tiedon eilisellä pitkällä lenkillä, kuunnellessani StealingLue lisää

Aloittelevan vegaanin tunnustuksia, osa 4 – harmaan eri sävyt!

Äsken tuli täyteen kolme kuukautta vegaaniruokavaliolla elämistä, ja hyvin on rullannut. Treenit ovat sujuneet, ensi viikolla on ensimmäinen kuudenkymmenen kilsan juoksuviikko ultraa kohden + voimatasot ovat entisellään. Pian käyn ottamassa seuraavat verikokeet ja kehonkoostumusmittaukset – tulee mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan ovat heilahtaneet Alla muutama viime viikkoina syntynyt aatos. Suurin esteLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 6!

Tervetuloa mindfulness-haasteen kuudenteen päivään Viikonloppuisin on hiukan enemmän aikaa keskittyä ylimääräiseen esoteriaan. Siksi ehdotan että ottaisimme tänään harkintaan luovuutta rakentavan treenin. Kirjailija Julia Cameronin lanseeraama aamusivut-harjoitus voi kuulostaa hassulta, mutta on kokeilemisen arvoinen juttu. Aamusivujen pointtina on, nimensä mukaisesti, heti aamulla herättyään napata A4 + kynä käteen ja täyttää sivuLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 5!

Tervetuloa mindfulness-haasteen viidenteen päivään Toivoin että olisin ehtinyt saada tämän mukaan jo haasteen alkuun, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan: Jos haluat kokeilla loistavan 10 % Happier-sovelluksen maksullista sisältöä ilmaiseksi kuukauden ajan, tee näin: 1. Mene tähän osoitteeseen. 2. Käytä koodia k3fitness 3. Luo tili sähköpostiosoitteellasi (jos olet luonut tilinLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 4!

Mindfulness-haasteen neljäs päivä on täällä! Yksi edellytys meditaation pysyvien hyötyjen taustalla on aivojen muokattavuus eli ns. neuroplastisuus. Siinä missä aikoinaan uskottiin, että ihmisen aivot olivat tyystin ”valmiit” nuoruuden jälkeen, nykyään tiedetään että aivojen rakenteet ovat muokattavissa vielä vanhoillekin ikäpäiville. Pidempään jatkuneen meditaatioharjoittelun onkin havaittu aikaansaavan myönteisiä muutoksia aivoihin. Kuuntele tästäLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 3!

Tervetuloa mindfulness-haasteen kolmanteen päivään! Aiemmin oli tapana istuskella aamusta, mutta nykyään mindfulness-rutiinini pyörivät iltapainotteisesti, etenkin unenlaadun parantamiseksi. Edellisen Firstbeat-analyysini käyristä voi nähdä, miten hyvin rauhoittuminen juuri ennen unille menoa auttoi. Kolmospäivän tehtävät: – Kuuntele 10 % Happierista Danin aatoksia meditaatioharjoittelun keskeisimmistä hyödyistä, etenkin aloittelijalle. – Tee Josephin seitsemän minuutin mittainenLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste, pvä 2!

Tervetuloa mindfulness-haasteen toiseen päivään! Oma johdantoni meditaatioharjoittelun pariin tapahtui hieman yli kymmenen vuotta sitten, viime vuosisadalla vaikuttaneen itämaisten filosofioiden popularisoija Alan Wattsin puheiden kautta. Hänen ajattelunsa soveltuu ehkä vielä paremmin nykyaikaan, kuin 1960-luvun jenkkilään. Youtubesta löytyykin laaja kokoelma Wattsin luentojen nauhoitteita. ”The mind seems to be like a monkey, jumpingLue lisää