Blogi

By on 11.12.2015

Aloittelevan vegaanin tunnustuksia, osa 5 – tuoreet mittaustulokset!

Neljä ja puoli kuukautta 100 % vegaanista ruokailua on takana! Kävin kuluneen viikon aikana hakemassa uudet kehonkoostumusmittaukset ja verikokeet. Tässä kevään meininkejä sekä mittaustulokset. Syömingit + treenaaminen Kuten ylemmästä kuvasta ehkä huomaa, kevät on sujunut varsin vapaamuotoisen ruokailun merkeissä – viikoittain paletissa on ollut esimerkiksi pitsaa, lasagnea, burgeria, jäätelöä jaLue lisää

K3:n valmennettavat, osa 4 – Sauli, triathlonisti!

K3:n asiakaskunnasta löytyy monenlaisia treenaajia ympäri Suomen. Päätinkin kevään kunniaksi ryhtyä nostamaan heitä esille. Nyt vuorossa Sauli, triathlonisti Helsingistä! Moi Sauli! Kerro hiukan itsestäsi ja tavoitteistasi. Miten päädyit K3:n valmennukseen? – Juhanin valmennuksessa olen olllut viime syksystä lähtien, kun sain edellisen kauden ylimenon ohi, ja aloin rakentamaan uutta ja parempaaLue lisää

K3:n valmennettavat, osa 3 – Paula, kestävyysjuoksija!

K3:n asiakaskunnasta löytyy monenlaisia treenaajia ympäri Suomen. Päätinkin kevään kunniaksi ryhtyä nostamaan heitä esille. Kolmantena vuorossa Paula Maskusta, hänen lajinsa on kestävysjuoksu. – Olen 36 v. opettaja Maskusta. Aloitin juoksuharrastuksen maaliskuussa 2015, minkä ohella olen käynyt kuntosalilla. Juoksu on antanut paljon ja se on harrastuksista rakkain. Olen juossut yhden maratonin,Lue lisää

K3:n valmennettavat, osa 2 – Laura, Tough Viking -tiimi!

Moi Laura! Kerro hiukan itsestäsi. Miten päädyit K3:lle? – Olen 26-vuotias ravitsemustieteilijä, työskentelen asiantuntijatehtävissä. Olen ollut noin kaksi kuukautta K3:n valmennuksessa Tough Viking 2017 -mimmijoukkueessa. Harrastan Tough Viking -treenien ohella tanssia, sekä boulderoin kun ehdin. – Olen halunnut osallistua Tough Vikingiin jo aiemmin, mutten ole uskaltanut mennä ”kylmiltään”. Olen myösLue lisää

K3:n valmennettavat, osa 1 – Aki, ultrajuoksija!

K3:n asiakaskunnasta löytyy monenlaisia treenaajia ympäri Suomen. Päätinkin kevään kunniaksi ryhtyä nostamaan heitä esille. Ensimmäisenä vuorossa ultrajuoksijamme Aki Kuopiosta. Moi Aki! Kerro hiukan itsestäsi. Miten päädyit K3:lle? Olen 36-vuotias diplomi-insinööri ja liikuntatieteiden maisteri. Olen harjoitellut kestävyyttä ja voimaa pitkään. Maratonille pystyin vielä harjoittelemaan, mutta mieli halasi pidempiä matkoja ja halusinLue lisää

Aloittelevan vegaanin tunnustuksia, osa 4 – harmaan eri sävyt!

Äsken tuli täyteen kolme kuukautta vegaaniruokavaliolla elämistä, ja hyvin on rullannut. Treenit ovat sujuneet, ensi viikolla on ensimmäinen kuudenkymmenen kilsan juoksuviikko ultraa kohden + voimatasot ovat entisellään. Pian käyn ottamassa seuraavat verikokeet ja kehonkoostumusmittaukset – tulee mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan ovat heilahtaneet Alla muutama viime viikkoina syntynyt aatos. Suurin esteLue lisää

Hauiskääntöjä aivoille – kymmenen päivän mindfulness-haaste!

PÄIVÄ 1 Olen harjoitellut kahta eri meditaatiomuotoa on-off-tyyliin viimeisten kymmenen vuoden ajan. En ole kokenut sen syvempää ”valaistumista” tänä aikana. Sen sijaan olen havainnut stressin lieventymistä, parempaa keskittymiskykyä ja vähempää murehtimista. Uskonkin vahvasti että meditaatiosta / mindfulness-harjoittelusta voi olla monenlaista hyötyä stressantuneelle nykyihmisille, siksi päätin perustaa tämän kymmenen päivän mittaisenLue lisää

#enroutetoultra, osa 1 – sotasuunnitelma!

Haamuinen kuva yllä on viimesyksyiseltä Helsinki City Traililta, maisemakuvat Vuokatista.   Asetin alkukeväästä tämän vuoden liikunnalliseksi päätavoitteekseni 101,7 km:n polku-ultran Vuokatissa. Hauskaksi proggiksen tekee se, etten ole koskaan juossut edes maratonia, saatikka maratonia metsässä. Nyt ideana on juosta ( + kävellä + ryömiä, jne) yhtäjaksoisesti melkein kaksi ja puoli maratonia,Lue lisää

Firstbeat Hyvinvointianalyysin jälkipuinti – eli miten sössin (ja optimoin) palautumiseni totaalisesti?

Tein viime viikolla kolmipäiväisen Firstbeat Hyvinvointianalyysin itselleni, meneillään olevan käyttäjäkoulutuksen yhteydessä. Tarkoituksena oli hiukan tahallaankin vaihdella päivien sisältöä, että saisin nähdä miten erilaiset työtehtävät ja iltarutiinit vaikuttavat uneen ja palautumiseen. Voilá, torstain + perjantain sisällöt ja analyysit! Torstaina oli urheilusta välipäivä, keskiviikon pitkän peruskuntojuoksun jälkeen. Tein työt läppärillä aamu- jaLue lisää

Voi voi, ei voista voittajaksi!

Moni koko kansan ravitsemusguru (esimerkiksi tämän kirjoituksen otsikon innoittaja) promoilee mielellään rasvaa laihduttajan ihmeaineena. Yksi guruista ehdottaa myös, että kolme minuuttia korkeatehoista treeniä riittäisi koko viikon liikunnaksi (eisss..!). Lähdekritiikki otsikkopyrkyreitä kohtaan lienee siis paikallaan. Alla neljä syytä, miksei rasvan lisääminen ruokavalioon välttämättä hyödytä laihduttajaa. 1) Terminen vaikutus, eli se osaLue lisää